Werkervaring en opleiding

Naast mijn persoonlijke ervaring heb ik op verschillende plaatsen ook professionele ervaring opgedaan om jou en je kind te begeleiden en bij te staan.

Ik heb een aantal jaar op verschillende middelbare scholen (in Utrecht, Schoonhoven en Uithoorn) als docente Frans voor de klas gestaan. Ik vond hierin het contact met de leerlingen ontzettend leuk. Net als het maken van nieuw lesmateriaal om de aandacht van de leerlingen te prikkelen. Ik merkte echter al gauw dat het lesgeven aan grote groepen leerlingen mij als prikkelgevoelig persoon teveel energie kostte. Daarom ben ik de opleiding tot Remedial Teacher gaan doen.

Op het Alkwin Kollege in Uithoorn mocht ik beide taken combineren. Daar heb ik zowel Frans gegeven als Remedial Teaching aan kleine groepen leerlingen. Ook ben ik daar mentor geweest van 2 Havo. Ik vond het heerlijk om met leerlingen samen te kijken naar waar ze tegen aan liepen en wat we daar aan konden doen. In kleine groepjes was er veel meer aandacht voor het individu. In mijn mentorklas had ik veel zogenaamde zorgleerlingen waardoor ik veel contact kon hebben met de leerlingen, hun ouders, maar ook met begeleiders zoals psychologen of ambulant begeleiders. Bij het begeleiden van deze leerlingen merkte ik dat mijn hart niet zozeer lag bij de leerproblemen waar een remedial teacher zich veelal mee bezighoudt (zoals dyslexie, dyscalculie etc), maar vooral bij de sociaal emotionele zaken rondom de leerlingen. Hoe voelen ze zich? Zitten ze niet lekker in hun vel? Hoe komt dat? Wat kunnen we daaraan doen? Ik wilde de leerlingen een welkom gevoel geven door ze te verwelkomen in de klas, door ze daadwerkelijk te zién. Maar ik merkte ook dat tijdens het lesgeven aan volle klassen juist dit zoveel energie kostte. Want de aandacht werd vaak opgeslokt door leerlingen die geen zin hadden in Frans. Wat natuurlijk op zich niet heel raar is als je een jaar of 14 bent.

Hoe het ook zij, ik merkte dat het me teveel energie kostte en ben gestopt in het onderwijs. Er volgde een zoektocht naar wat ik dan wilde. Dat duurde een aantal jaar onder andere omdat we in de tussentijd onze eigen drie boefjes mochten verwelkomen. Pas in 2015 kwam er een moment om knopen door te hakken. Want stiekem was het wel fijn natuurlijk om me te kunnen verschuilen achter een excuus om niet aan iets nieuws te beginnen. Want hoe ontevreden je ergens ook mee bent, je weet wat je hebt en je weet niet wat je krijgt.

Toen mijn baan op de tocht ging staan heb ik de knoop doorgehakt en ben ik mijn hart gaan volgen. Ik heb de opleiding tot Kindercoach bij BGL gevolgd en afgerond en ben mijn eigen praktijk opgestart. Een sprong in het diepe. Maar wel één waar ik me met hart en ziel voor wil inzetten. Ik merkte tijdens de opleiding dat ik heel erg blij werd van het begeleiden van de leerlingen op de basisschool. Hoe je met een klein woord of een klein gebaar al een verschil kan maken. Het kind de knop om kan laten zetten waardoor hij net iets zelfverzekerder wordt, minder bang of meer tot rust kan komen. Wat een voorrecht dat ik daar een steentje aan mag bijdragen!

Omdat ik vroeger veel heb getekend als manier om dingen te verwerken, ben ik in september 2016 begonnen met de opleiding Zinvol Tekenen bij Educreation in Culemborg. In deze opleiding heb ik geleerd om met tekenen op een andere, onbewuste manier contact te maken tijdens mijn coachingssessies. Dit kan zowel met kinderen als ook met volwassenen.

Tijdens de sessies met kinderen of ouders van kinderen met een chronische aandoening krijgen we vaak te maken met een stuk rouwverwerking. Om mezelf hierin nog meer te verdiepen heb ik de opleiding tot Counselor bij Depressie en Rouw afgerond.

Door de ontwikkelingsvoorsprong van mijn eigen kinderen en door de begeleiding die ik mocht bieden aan een aantal hoogbegaafde leerlingen, kwam ik op het gebied van hoogbegaafdheid. Ik zag hoe lastig het kan zijn als je afwijkt van het gemiddelde. En dat dat dus niet alleen geldt als je onderaan afwijkt en niet mee kan komen. Maar ook dat je aan de bovenkant kan afwijken en dat dat ook uitdagingen met zich meebrengt. En dat daar nog wel een wereld te winnen valt. Op school, in de maatschappij. Graag verdiep ik me daarom in het fenomeen hoogbegaafdheid om ook op dat terrein ouders en kinderen te kunnen begeleiden. Ik ben vanuit mijn affiniteit met chronische aandoening extra geïnteresseerd in kinderen die een dubbele uitdaging hebben: als je èn een chronische aandoening hebt (en daardoor anders bent dan de rest) èn ook nog hoogbegaafd (en daardoor ook anders denkt dan veel anderen).

Opleidingen in een notendop:

  • september 2017 – heden Training Kindertekeningen lezen en begrijpen (Eveline Ruitenberg)
  • juli 2017 – heden Cursus Coaching bij hoogbegaafdheid (CIVAS)
  • 2016-2017 Opleiding Zinvol Tekenen (EduQreation van Marijke Sluijter)
  • 2016-2017 Cursus Counselor bij Depressie en Rouw (CIVAS)
  • oktober 2016 Workshop Metaforen en Helende verhalen in de Tekening (Trude Bergsma)
  • september 2016 Workshop Opvoedkwaliteitenspel (praktijk Inkura van Ingrid Diepstraten)
  • 2015-2016 Opleiding Kindercoach (BGL)
  • 2015 Cursus Gezinstherapie (CIVAS)
  • 2015 Cursus Coaching bij Hooggevoeligheid (CIVAS)
  • 2010 Cursus Inleiding psychologie (Open Universiteit)
  • 2010 Cursus Ontwikkelingspsychologie (Open Universiteit)
  • 2004-2006 Opleiding Remedial Teacher Moderne Vreemde Talen voortgezet onderwijs (Fontys Hogeschool)
  • 2002-2003 Universitaire lerarenopleiding (IVLOS/UU)
  • 1996-2001 Franse Taal- en Letterkunde (Radboud Universiteit)

linkedinZie ook mijn LinkedIn pagina voor meer achtergrondinformatie

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren