Individuele begeleiding ouders

Door de drukte thuis en het beroep dat iedereen maar op je doet, lukt het je niet om goed voor jezelf te zorgen. Goed voor jezelf zorgen was misschien al nooit één van je talenten, waarschijnlijk was voor een ander zorgen iets wat beter bij je paste. “Alles waar je tè voor kunt zetten, is niet goed, behalve tevreden”, is een bekende uitdrukking. Een kwaliteit wordt dan een valkuil. Téveel met de ander bezig zijn, heeft als valkuil dat je jezelf wegcijfert. Je kwaliteit gaat je nu in de weg zitten. Je zorgt zo goed voor anderen, dat je het contact met jezelf gewoon bent kwijtgeraakt. Als iemand aan je zou vragen wat jij nou eigenlijk zou willen, zou je het antwoord niet eens weten. Zolang heb je al niet nagedacht over wat jij nou eigenlijk wilt. Er is toch geen tijd voor wat jij wilt, dus die vraag heb je jezelf allang niet meer gesteld. Je loopt op je tenen om het iedereen naar de zin te maken.

Je bent moe, geprikkeld, snel over je toeren. Je wordt ‘s ochtends al moe wakker en hebt het idee dat je nooit meer uitgerust raakt. Je bent emotioneel en slaapt slecht. Je ligt te malen en te piekeren. Je krijgt allerlei pijntjes en klachtjes. De huisarts schaart het onder stress en dat is het waarschijnlijk ook grotendeels. Maar ja, weten is één, maar wat doe je eraan?

Het kan zijn dat je ontdekt (hebt) dat je hooggevoelig bent. Als je hooggevoelig bent, dan komen er meer prikkels bij je binnen. Het is alsof je filter minder scherp afgesteld staat. Je voelsprieten daarentegen zijn wel behoorlijk afgesteld. Die staan altijd aan. Je voelt de emoties van anderen aan. Je voelt de sfeer in een ruimte. Je houdt niet van confrontatie. Je bent meestal niet heel direct, want wat er gebeurt moet even op je inwerken. De prikkels die binnenkomen hebben ook langer de tijd nodig om verwerkt te worden. Je moet vaak even over dingen nadenken, ze laten bezinken voordat je ergens een standpunt over kan innemen. Als je dit sneller moet doen, dan raak je gestresst. Als je hier pas achter komt als je al volwassen bent, dan is dit een eyeopener (oh, daarom reageer ik zo!) maar tegelijkertijd is dan de vraag: oké, maar hoe pas ik dat dan in in mijn dagelijks leven?

Je kunt je voorstellen dat als meerdere kinderen iets van je vragen, dat je dan snel overprikkeld raakt. Als er iets met je kind aan de hand is, is dat nog een extra belasting voor je systeem. Want bedenk eens wat alle indrukken in het ziekenhuis met je doen. Naast alle zorgen voor je kind, heb je ook te maken met ziekenhuispersoneel dat in- en uitloopt. Kamergenoten die geluid maken (en nee, zo’n gordijntje houdt geen geluid tegen…). Monitoren en infuuspalen die constant piepjes en bliepjes afgeven.

 

Goed voor jezelf zorgen kan best ingewikkeld zijn.

 

Het helpt om jezelf goed te leren kennen. Het klinkt misschien raar dat je dat als volwassene nog moet doen, maar zo gek is dat niet hoor. In de tijd dat wij opgroeiden was het helemaal nog niet zo logisch dat je met je emoties leerde omgaan. Een term als hooggevoeligheid “bestond” nog niet of nog maar net en er was nog niet zoveel aandacht voor. We leerden vooral om niet te moeilijk te doen en vooral dóór te gaan.

 

Wat komt er kijken bij goed voor jezelf zorgen?

Bij goed voor jezelf zorgen komen we veel dezelfde soort thema’s tegen die vaak met elkaar te maken hebben:

  • grenzen (voel jij aan waar je grenzen liggen èn kun je ze aangeven?)
  • overtuigingen (wat moet je van jezelf en wat mag je allemaal niet; de overtuiging “ik moet het allemaal zelf oplossen”kan je ver brengen, maar kan op den duur ook zorgen voor overbelasting)
  • jezelf kennen (weet je waar je energie van krijgt en waar jouw energie van weglekt?)
  • acceptatie (van jezelf, van de aandoening van je kind, van het onbegrip van mensen)
  • loslaten en vertrouwen (kun je de zorg voor je kind overlaten aan een ander, kun je erop vertrouwen dat het pad van je kind anders is maar dat je kind er ook wel komt?)
  • emoties (durf je je emoties toe te laten, ook als het de minder fijne emoties zoals angst, boosheid en verdriet zijn: herken je ze, mogen ze er zijn, wat doe je er mee?)

 

Waar kan ik jou bij helpen?

Ik kan jou helpen om:

  • jezelf te leren kennen
  • jezelf te leren accepteren
  • te ontdekken wat jouw energiegevers en energievreters zijn
  • te ontdekken wat jouw kwaliteiten en jouw valkuilen zijn
  • je belemmerende overtuigingen in kaart te brengen (die stemmetjes in je hoofd van wie je van alles “moet” en allerlei dingen “niet mag”)
  • jou inzicht te geven in de relatie tussen gedachten en gevoelens
  • jou inzicht te geven in de emoties die spelen rondom de aandoening van je kind
  • jou je grenzen aan te laten geven (stap 1 is aanvoelen, stap 2 is ze ook aangeven)
  • te ontdekken op welke dingen je zelf invloed op hebt en wat buiten jouw invloedscirkel ligt
  • om hulp te vragen

 

Hoe ziet een coachingstraject er uit?

Je kunt hiervoor bij mij terecht voor individuele coaching.
We doen altijd eerst een gratis en vrijblijvend kennismakingssgesprek. In dat gesprek kun je aangeven wat er speelt en kunnen we aanvoelen of er een klik is. Als je door wilt gaan met een traject dan stuur ik je een intakeformulier en hebben we een uitgebreid intakegesprek. Het intakegesprek is nodig om te kijken welke begeleiding je al gehad hebt zodat ik daar op kan inspelen en om te zien of je bij mij wel op de juiste plek bent. Voor sommige zaken kun je beter bij een behandelaar of therapeut terecht.

Een coachingstraject hoeft niet lang te duren. Er zijn mensen die het fijn vinden om een paar keer per jaar te blijven komen als een soort stok achter de deur om de goede voornemens vast te houden. Anderen zijn na 3 gespreken weer voldoende op de rit. Dit is heel persoonlijk en afhankelijk van jouw hulpvraag. Gemiddeld duurt een traject zo’n 5 tot 8 sessies.

Wil je geen individueel traject, maar wel aandacht voor iets van de bovenstaande thema’s, dan ben je ook van harte welkom bij één van de groepsactiviteiten zoals een workshop. Uiteraard kun je een individueel traject ook combineren met een workshop. Het kan zijn dat de inhoud overlapt, maar je hebt dan zowel de voordelen van persoonlijke aandacht als van lotgenotencontact.

 

Wil je eerst eens sparren om te zien wat ik voor jou zou kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met me op via mail of telefoon. Ik neem mijn telefoon niet altijd op, omdat ik bijvoorbeeld aan het werk ben, maar ook omdat ik flink wordt lastig gevallen door callcenters die van alles aan me willen slijten (en nee zeggen is geen talent van me). Spreek gerust iets in en ik bel je terug. Je mag me ook een whats app bericht sturen via 06 – 14 39 61 34